– Ötödik éve van nálam az autóm, még nem volt hozzányúlva a klímához, eddig jól működik. Feleségem szerint gyengén hűt. 🙂
– Évente át kellene nézetni, főleg ha bármi panasz van rá (kellemetlen szagok, hűtés csökkenése stb.) Tisztítani, fertőtleníteni évente ajánlatos, és hogy sok éven át jól működjön, érdemes pár dolgot betartani. Pl. havonta egyszer kapcsold be pár percre (még télen is), a klímát kapcsold ki 2-3 km-el az úti cél elérése előtt.
– Karbantartás alatt mit értesz?
– Tisztítani évente 2x kell. Mielőtt elkezded használni (késő tavasz) és amikor már tudod, hogy nem fogod (korai ősz). A gáz szintjét megmérni, rátölteni akkor kell, ha gyengének tűnik a teljesítmény.
– Hány fokos levegőt kell fújjon egy autóklíma?
– Belső keringetéssel 8-9 fok az már nagyon jónak minősül. de minimum 12 fok amit tudnia kell a rendszernek teljesíteni.
– Hogy kell használni a klímaberendezést?
– A klímát belső keringetésen érdemes használni, sokkal takarékosabb a már lehűtött levegőt tovább hűteni, mint az állandó 30+ fokos levegőt lehűteni. Párásodni nem fog, mivel a hideg hőcserélőre lecsapódik a levegő nedvességtartalma és kifolyik a kocsi alatt, kondenzvízként. Az épületeknél használt klíma sem a kinti levegőt hűti, hanem a benti levegőt kezeli újra meg újra, egyébként nagy pénzkidobás lenne. Időnként ki kell szellőztetni, ugyanígy az autóban. Kisebb a légtér, lehúzott ablakokkal fél perc alatt kicserélődik a levegő.
– Mi az igazság? Mi jobb a klimának, ha megy mindig vagy ha kapcsolgatom?
– Nyáron melegben nem kell kapcsolgatni, mehet állandóan ha bírod a hideget.
Ha hidegebb az idő akkor be se kell sose kapcsolni mert ez valamennyi többlet fogyasztást eredményez.
– Egy autóklíma hány kw-os? És ez azt jelenti hogy ekkora teljesítményű villanymotorral kell meghajtani?
– Amúgy hogy a kérdésre is válaszoljak: 1,5-3 kW körül szokott lenni. Egy mai klíma jellemzően EER = 3 -3,5 értékek között működik, tehát a hűtőteljesítmény ennek 3-3,5-szöröse (EER – a kinyert és bevitt teljesítmény aránya W/W mértékegységben).
– Benyomom az AC gombot, de nem hűt. Vagy ilyenkor amikor sokáig nem volt használva, csinálhat ilyet? Több idő kell neki?
– Októberben vettem az autót szóval még nem használtam. Be kell kapcsolni a ventillátort is 2-es fokozatba. Ha így sem megy akkor nincs más, fel kell tölteni. Ha kevés a gáz és nincs nyomás a rendszerben, akkor nem kapcsol a klímakompresszor. Ha minden rendben van, akkor 30 perc alatt feltöltjük és kész.
– Ha most van fogyóban a kocsiban lévő klíma folyadék, akkor azt most töltessem, vagy majd jövőre nyárkezdetén?
– Először is nem lehet fogyóban a klímagáz… valahol sajnos szökik a rendszerből. Ezt most kell megnézetni, mert tavasszal már macerásabb. Amúgy a klímának mindig üzemkésznek kell lenni, mert télen képes lefújni a párát a szélvédőről..
– Miért kapcsol be a klíma, ha szélvédőre állítom a ventillátorokat?
– Szélvédő párátlanításnak legjobb módja a klíma (szárítja a levegőt). Az autók nagy részében így kell hogy működjön, amelyben automata a klíma.
– Renault Thalia 2003-as évjárat. Akárhogy nyomkodom a gombját, nem kapcsol be. Néha sikerül neki, de ritka. Nem tudom, mi lehet a baja. Talán nem érintkezik valami?
– Valószínűleg nem elég gáznyomás van a rendszerben. Ha túl alacsony, nem kapcsol a kompresszor. Ha ez rendben, akkor lehet elektromos hiba is, de mindenre választ adunk a feltárási munkánk után.